15 mars
2013

125 år med Coca-Colas logotyp

av admin — Kategori: Artikel, Blogg — Taggar: Kommentarer inaktiverade för 125 år med Coca-Colas logotyp

För ett tag sedan satt jag och bläddrade i ett nummer av en designtidning och hittade en artikel om utvecklingen av olika kända företags logotyper. Jag gillar logotyper och tycker det är intressant att se hur olika företag förvaltar sina logotyper genom tiden. Så en återblick på olika företags logotyputveckling kommer vi att titta på lite då och då och vi börjar med Coca-Cola. En logotyp som nog dem flesta känner igen.

 

Coca-Cola’s distinkta logotype känns igen över hela världen. Över tiden har den gått igenom en del förändringar.
I tidslinjen nedan kan man se viktiga ögonblick i logotypens historia.

 

1886 –Vad betyder ett namn?

När John S. Pemberton skapade formeln för sin nya dryck 1886 föreslog hans partner och ekonom Frank M. Robinson namnet Coca-Cola, associerat till att de två ”C”na skulle se bra ut i annonsering. Han ville skapa en unik logotyp som följde med namnet och testade med att skriva företagets namn i Spencerain script, en form av skrivkonst som var vanlig vid tiden.

 

1887-1890-talet – Tillägg av ‘Trademark’

Dem två små viktiga orden blev tillagda som svansen till det första C’et.

1887

1890-1891 – Extra virvlar

Under ett år ändras utseendet dramatiskt med detta extra virvlande typsnitt. Efter ett år återtog logotypen sin tidigare form.

1890

(Jag förstår inte riktigt varför man gjorde denna förändring, för logotypen tappade, enligt mig, sin kraft. Men det var kanske också därför som man så snabbt gick tillbaka till det man hade innan.)
 

1941-1960-talet – Svansen justerades

I denna version flyttades orden “Trademark Registered” ut från C’ets svans och markerades som ‘Reg.US Pat Off’ under namnet Coca-Cola istället.

 1941

1958-1960-talet – En udda form

Under denna period introducerades en Arciform eller fiskstjärtsform av logotypen.

 1958

(Om man tittar på gamla affärsskyltar så känns formen igen.)
 

1969 – Den berömda vita vågen

”Arden Square”-logotypen blev avslöjad för världen. I den röda boxen blev det bekanta Coca-Cola-typsnittet understruket av den ikoniska vita vågen, känd som ‘Dynamic Ribbon Device’, som används än idag.

1969

2003 – Keeping it real

Genom introduktionen av ‘Coca-Cola… Real’-kampanjen, förstärktes den vita vågen med inslag av gult och flytande bubblor.

2003

2007 – En klassisk design

En enkel men djärv design med ett enkelt vitt band.

2007

2011 – 125 år av glädje

I logotypen för Coca-Cola’s 125års-dag ser man bubblor spruta ut från konturen av den välkända flaskan – firande Coca-Cola’s historia, nutid och framtid.

2011

 

Förutom ”snedsteget” 1890, så har Coca-Cola haft samma grundutseende på sin logotyp. Man har moderniserat den lite genom åren, den har fått lite nya komponenter (som den vita vågen), men skillnaden från den första versionen för 125 år sedan är minimal. Så Frank M. Robinsons förslag var riktigt bra.

Men det är inte bara att man ska ha en bra logotyp (även om det hjälper), det gäller ju också att sälja in den och även det har Coca-Cola lyckats med. Vart du än kommer i välden så ser du den och alla känner igen den.

 

Källa: Tidslinjen och bilder är hämtade från Coca-Colas hemsida