24 maj
2013

Mmm… Marabou

av admin — Kategori: Artikel, Blogg — Taggar: , Kommentarer inaktiverade för Mmm… Marabou

Under min utbildning fick jag upp ögonen för förpackningsdesign. Något som vi alla ser varje dag i affären när vi handlar mat, leksaker, kläder, husgeråd och inte att glömma alla våra tekniska prylar. För dom flesta är det bara en förpackning (så var det för mig), en kartong att ta hem varan i. Men det ligger mycket arbete bakom för att den ska se rätt ut just för den produkten. Förpackningen är det första intrycket du många gånger får av en vara du tänkt köpa. Den ska locka dig att ta just det företagets produkt som står bredvid 10 andra liknande produkter. Precis som logotypen så är förpackningen företagets ansikte utåt.

Vi kommer i ett antal artiklar titta lite mer på kända företags förpackningar och hur dessa förändrats med tiden.

Sedan 1919 har svenskarna kunnat knapra mjölkchoklad från Marabou. Chokladreceptet har bara bytts ut en gång under åren som har gått. Men förpackningen har förändrats betydligt oftare än så – även om den, liksom chokladen, har behållit sina huvudsakliga ingredienser.

 

1929: Redan 1916 startades Marabou i Sverige. Mjölkchokladen var den första sorten. Förpackningen med Maraboustorken lanserades 1929. Storkemblemet följde företaget ända fram till 1960-talet.

Marabou 1929

 

1935: Under 1930-talet ökade förfrågan efter alla sorters choklad. Nu uppdaterades förpackningen något och den gula kulören introducerades. På just den här varianten har storken ersatts av betande kossor.

Marabou 1935

1940: Andra världskriget höll världen i ett järngrepp. Självklart påverkade det även chokladproduktionen. Marabou arbetade i motvind och det blev inte bättre när en särskild chokladskatt infördes.

Marabou 1940

 

1950: På 1950-talet lanserade Marabou en dubbelt så tjock chokladkaka och hävdade att tjockleken gjorde smaken bättre. Förpackningen förändrades mått­ligt, förutom ny logga och fetare bokstäver.

Marabou 1950

 

1970–1980: Under mitten av 1960-talet försvann storken för gott. En av de största förändringarna i förpackningen är de snirkliga, röda bokstäverna, signerade av ingen mindre än Sigvard Bernadotte.

Marabou 1970

 

1990: Under milleniets sista decennier blev bokstäverna lite fetare, det röda bandet mjukades upp och några chokladbitar placerades i det vänstra hörnet för att locka. 1990-talet bjöd på en varsam utveckling.

Marabou 1990

 

2005: 2000-talet fortsatte på samma linje. Mycket är sig likt, även om 3d-effekterna har gjort förpackningen lite mer levande. Elementen är i stort sett desamma, men har förädlats och moderniserats ytterligare.

Marabou 2005

 

2012: Dagens variant är mer fartfylld, lite galnare och betydligt mer färgglad än de tidigare. Men trots att det har gått snart 95 år sedan produkten först lanserades, är historien högst närvarande i utformningen.

Marabou 2012

 

Källa: Cap&Design 3/11, http://capdesign.idg.se/2.990/1.458429/tidsresan-mmm-design/