5 april
2013

Paul Rand

av admin — Kategori: Artikel, Blogg — Taggar: , Kommentarer inaktiverade för Paul Rand

Efter förra veckans påskupphåll är det dags för ett nytt inlägg. Denna veckan tittar vi lite på en av den grafiska världens profiler.

Paul Rand

Paul Rand (född Peretz Rosenbaum, 15 augusti, 1914 – 26 november, 1996) var en välkänd amerikansk grafisk designer, mest känd för sina företagslogotyper. Paul Rand utbildade sig vid Pratt Institute (1929-1932), the Parsons School of Design (1932-1933), och the Art Students League (1933-1934). Han var en av upphovsmännen till the Swiss Style av grafisk design. Från 1956 till 1969 och igen från 1974, undervisade Paul Rand vid Yale University i New Haven, Connecticut. Paul Rand blev invald i New York Art Directors Club Hall of Fame 1972.  Han skapade många affischer, och företagslogtyper, bland annat IBM, UPS och ABC. Paul Rand dog i cancer 1996.

De första åren och skoltiden

Peretz Rosenbaum föddes i Brooklyn, New York 1914. Eftersom de judisk-ortodoxa  lagarna förbjuder skapandet av graverade bilder som kan dyrkas som idoler, verkade Rands karriär att skapa ikoner hedrade i kapitalismens globala tempel osannolik. Men det var något som han tidigt tog till sig. Han målade skyltar till sin pappas affär och till skolans evenemang. Hans pappa trodde inte att Rand skulle kunna leva på sin konst och krävde att Paul skulle gå på Manhattan’s Harren High School medan han tog kvällsklasser på Pratt Institute. Trots studier vid Pratt och andra instutioner i New York (bland annat Parsons School of Design och the Art Students League), betraktades Rand som “självlärd designer, genom att studera alster av Cassandre och Moholy-Nagy från europeiska magasin som t ex [Gebrauchsgraphik].”

Tidig karriär

Hans karriär startade med små uppdrag, bland annat arbetade han deltid på en bildbyrå som försåg flera tidningar och magasin med grafik. Mellan klasser och arbete lyckades Rand att samla på sig en tämligen stor portfölj, influerad av den tyska annonsstilen Sachplakat (ornamentala affischer) men även av arbeten av Gustav Jensen. Det var vid den här tiden som han bestämde sig för att kamouflera (och förkorta) det uppenbara judiska arvet ‘Peretz Rosenbaum’. Detta genom att förkorta sitt förnamn till ‘Paul’ och att ta sin onkels ‘Rand’ som efternamn. Han skapade sig ett namn och hamnade snabbt i framkant av sin profession. Som ung tjugoåring producerade han arbeten som blev internationellt erkända, bland annat framsidan till Direction magazine.

Det goda rykte som Rand snabbt byggde upp skingrades aldrig, istället byggdes det bara på genom åren och hans arbete etablerade honom till en hög ställning inom sin profession.

Även om Rand var mest känd för de företagslogotyper han skapade under 50- och 60-talet, var hans tidigare arbeten grunden till hans berömmelse. 1936 fick Rand jobbet med att sätta layouten för Apparel Arts magazine jubileumsnummer. “His remarkable talent for transforming mundane photographs into dynamic compositions, which [. . .] gave editorial weight to the page” gav Rand en fast tjänst och ett erbjudande om att ta över som art director för Esquire-Coronet magazines. Först tackade Rand nej till erbjudandet, med anledningen att han inte var redo för det ännu. Men ett år senare bestämde han sig för att satsa och tog över ansvaret för Esquire’s modesidor, då var han bara 23 år.

Arbetet med omslaget för Direction magazine visade sig blir ett viktigt steg i utvecklingen av “Paul Rand look”.

Apparel Arts Summer1936_thAppearal Arts Magazine Summer 1936 Direction Magazine Winter 1938Direction Magazine Winter 1938 Direction_Magazine Spring 1941Direction Magazine Spring 1941

 

Företagsidentiteter

randlogo

Rands största bidrag till grafisk design är odiskutabelt hans arbete med företagsidentiteter, många används fortfarande. IBM, ABC, Cummins Engine, Westinghouse och UPS, bland många andra, har Rand att tacka för sitt grafisk arv. Även om UPS genomförde en omstridd uppdatering av Rands klassiska design.

logo_abc logo_ups enron96

 

Den identitet som varit av mest betydelse för Rand var IBM 1956, som beskrev av Mark Favermann “was not just an identity but a basic design philosophy that permeated corporate consciousness and public awareness.” Logotypen modifierades 1960 av Rand och 1972 kom den randiga varianten. Rand gjorde även designen för IBMs förpackningar och marknadsmaterial från tidigt 70-tal till tidigt 80-tal, bland annat den berömda “Eye-Bee-M” affischen. Ford bad Rand, under 60-talet, att göra om deras företagslogotyp, men beslöt senare att inte använda den moderna designen.

logo_ibm1956 logo_ibm_1972 logo_os2

eye_bee_m_1981

 

Även om hans logotyper ofta ses som enkla, var han snabb att påpeka i A Designer’s Art att “ideas do not need to be esoteric to be original or exciting.” Hans American Broadcasting Company trademark, skapad 1962, sammanfattade ett ideal av minimalism samtidigt som Rand visade sin poäng att logotyper “cannot survive unless it is designed with the utmost simplicity and restraint.” Rand förblev vital även vid äldre ålder och fortsatte att producera viktiga företagsidentiteter under 80- och 90-talet. Det ryktades att man betalde $100,000 per lösning. Ett av de mest uppmärksammade arbetena från senare tid var hans sammarbete med Steve Jobs för NeXT Computer. Rands enkla svarta box delar företagsnamnet i två linjer och skapar en visuell harmoni som höjer upp logogramet till Jobs. Steve Jobs var mycket nöjd och sa att Rand var “the greatest living graphic designer.”

logo_next_th

Affischer gjorda av Paul Rand

Industrial Arts 1935      UCLA Summer 1993     YALE EyeChart 1985

 

Källa: http://www.paul-rand.com/